Groene claims maken over een product
Overweeg je een groene claim te maken over de duurzaamheid van je product? Als je stappen hebt ondernomen om je impact op het milieu te verminderen en deze vooruitgang met klanten wilt delen, is het belangrijk om dit nauwkeurig en verantwoord te doen. Duidelijke en eerlijke communicatie helpt om vertrouwen en geloofwaardigheid op te bouwen en tegelijkertijd ‘greenwashing’ te voorkomen.
Wat is greenwashing?
Greenwashing doet zich voor wanneer bedrijven zonder voldoende bewijs claims maken die suggereren dat hun product of dienst een lagere milieu-impact heeft of ‘milieuvriendelijk’ is. Deze claims zijn vaak niet concreet en mogelijk misleidend en kunnen niet worden gestaafd door achtergrondinformatie of LCA-studies.
Als reactie op greenwashing heeft de Europese Commissie een voorstel aangenomen voor een richtlijn over de staving en communicatie van expliciete milieuclaims (Groene Claims Richtlijn). Deze richtlijn stelt regels vast voor het maken van milieuclaims, waarbij de nadruk ligt op de vraag hoe een claim correct moet worden geformuleerd en gestaafd. In Nederland geeft de Autoriteit Consument & Markt (ACM) ook handvatten om bedrijven te helpen duurzaamheidsclaims transparant en accuraat te communiceren.
Wat Groene claims moeten zijn:
Ecomatters ondersteuning
Door de milieuvoordelen van je product doeltreffend te communiceren, kun je je onderscheiden van de concurrentie en vertrouwen opbouwen bij je stakeholders. Bij Ecomatters kunnen we je ondersteunen met:
- Uitvoeren van LCA-studies: Om je milieuclaims met wetenschappelijke nauwkeurigheid te onderbouwen en valideren.
- Beoordelen en reviewen van bestaande claims: Ervoor zorgen dat ze nauwkeurig, duidelijk, specifiek en volledig zijn.
- Begeleiden bij het wel of niet maken van claims – Je helpen begrijpen wanneer het gepast is om een groene claim in te dienen.
- Betrouwbare en onderbouwde claims identificeren – Potentiële claims voor je detecteren, die gestaafd worden door betrouwbare gegevens.
- Workshops – Het geven van duurzaamheidsworkshops voor je productmanagers en marketingspecialisten.
Neem contact met ons op
Wil je meer weten over hoe wij je kunnen ondersteunen bij het maken van groene claims? Neem hieronder contact op of boek een adviesgesprek met een van onze experts.
Onze experts
Brienne Wiersema
Robert Jan Volders
Groene claims
Case studies
Wil je meer weten?
Neem contact met ons op!